maandag 11 januari 2010

weefproblemen en ook weer niet

I will try to write a little in English too.....
Door de hevels (die witte bandjes)
en door het riet (die stalen streepjes)
Dan alles aanbinden, dat wil zeggen, de draden aan die stok maar ook de trappers onderin moeten vastgebonden worden.

Alles klaar, weven maar.

Dacht ik.........
Ik vind het niet mooi!!!!!!!!!!!!! de zelfkanten niet, maar ook het uitzicht niet.
.
.
I don't like the way it looks, the selvedges are awful. I have to change it.
I did replace 10 threads naturel for 10 green threads on both sides. Now it looks good and can I start weaving these kitchen towels!

Dus prutsen en prutsen tot het wél naar het zin is. De buitenste 10 draden vervangen voor groene draden. Dit is ook de kleur van het garen waarmee ik insla. Zo vind ik de zelfkant mooier omdat de groene draad om andere groene draden heenslaat en ik vind het mooi dat de doeken een randje krijgen. Ik vond het zo kaal zo zonder dat randje, net of alles van de doek 'afviel'.

Helaas wordt mijn fototoelstel ook steeds minder, vooral de flitser.

Afijn, dit is gelukt, nu is het koffietijd.

Time for coffee!



5 opmerkingen:

weaveblah zei

Hi Marion; I'm happy to read that your loom is dressed and weaving is underway. I wonder what lacy weave structure you are using; it's looking very nice indeed.

Marion B. zei

Hi weaveblah,
It is a huck variation. I got the pattern from the ebook 'top 10 towels on 4 shafts' from interweave press.
The pattern is an adaption from a draft from, Marguerite Davison’s A Handweaver’s Pattern Book (Swarthmore, Pennsylvania, 1944, page 82). “Huck-a- Back Blocks,”
It is really fun weaving. I only changed one cm at the selvedges in the color of the weft. When I weave the next towel with another colour I will change the selvedge colour too.
But now I go for a cup of coffee.

Annie zei

Troost je, Marion: ik was ook niet blij met mijn weefsel. Daarvoor had ik even 32 schachten ingeregen... Maar gelukkig heb ik er, na wat veranderingen, nu een redelijk goed gevoel over. Kwestie van blijven volhouden dus! Het wordt altijd anders, dan je verwachtte, lijkt het. Gevolg: je vindt het niet mooi. Later valt het vaak mee!

Corrieneeltje zei

Ooooh nu dacht even dat je hetzelfde had gedaan als het meisje dat tapijtweefster is in het boek: "Dochter van Isfahan" dat ik nu lees. Zij sneed alles van haar weefgetouw toen ze niet tevreden was over het deel dat ze had gemaakt en dat kostte haar heel veel. Maar gelukkig heb je alleen iets moois teogevoegd en kun je verder gaan. Prachtige kleur groen!

Wilma zei

Ik heb zoiets op mijn kantkloskussen staan: een belofte voor iemand en ik vind het een gedrocht! Maar ik blijf maar proberen om er iets van te maken. En dat is wat jij ook gedaan hebt: wellicht een beetje veranderen om er toch iets heel moois van te maken. Ik wacht je resultaat af...