zaterdag 23 januari 2010

mooie kleur


De wol kreeg ik als lont van J.A. Zij verft, spint, weeft en breit wat af. Soms heeft ze iets wat haar niet zo aanstaat en dan mogen wij graaien (erg he) Maar gelukkig neemt ze het meestal mee naar de spingroep en dan is D. meestal degene die dat dan netjes in porties voor ons verdeeld. Zo ook met dit plukje.
Het was ongeveer 200 gram. En wat voor 'merk' was dat schaap luidde onze vraag? "Geen idee, schaap" was haar reactie. Maakt allemaal niet uit. Ik heb de pluk in tweeen verdeeld en elke pluk op haar eigen klos gesponnen op mijn prachtige Majacraft Suzie Alpaca wiel. Eindelijk na 14 maanden weer kunnen proberen. Met mijn geweldige, luchtgeveerde (hihi) sneekers aan mijn voeten, ging het ook nog. Echt geen gezicht met zulke schoenen aan je voeten spinnen. Ik heb mij wel schuldig gemaakt aan in twee dagen twee klossen vol spinnen...... maar het ging zo lekker.'

's Avonds heb ik de klossen getwijnd op mijn electronische wiel waar ik die afgelopen maanden op gesponnen heb. Meteen gespoeld met Eucelan, oa te koop bij finlandia, en ja hoor, vanmorgen had ik een mooi draadje. Iets te hard voor een sjaaltje of zo dus wat het gaat worden weet ik nog niet.

Het is als volgt gesponnen, voor de liefhebbers;

Wiel singles ; Suzie Alpaca van Majacraft
Ratio; 10:1,
Wiel plied; Ashford electronic
ratio twijnen; draad af en toe in zichzelf laten krinkelen om te zien of de twist goed was.
WPI singles; 24
WPI plied; 12
Totaal garen; 234 meter.
Stekenverhouding; 18 steken, naalden 3,5 (ik wil een stevig breisel) = 10 cm.

Ik heb al een ideetje voor wat nieuws om te spinnen en om daar dan een mooie speld bij te maken. Plannen genoeg. Maar vandaag heb ik tot nog toe een luierdagje met van die typische zaterdag klusjes, dat dan weer wel.

2 opmerkingen:

Wilma zei

Een hele mooie kleur! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

weaveblah zei

Hi Marion; it's great to see you are the owner of two New Zealand spinning wheels. There seems to be a long history of making them in NZ.

I wonder if you have visited Mary Knox's website in which she records the history of all the spinning wheels made in NZ. Your 'Suzie' is listed there too, as is mine which is a Pipy upright; called the 'Wendy'.

Happy spinning.