zondag 2 januari 2022

Handgeweven sjaals en hun verhaal


Eerst heb ik een ontwerp gemaakt en het garen besteld.
De schering gemaakt en het getouw opgezet of ingericht, hoe je het noemen wilt.
Daarna proefjes geweven en foto's gemaakt voor in mijn projectmap.
Ik houd namelijk alles bij, inspiratie, schetsjes, aantekeningen, foto's, weefbrief, weefpatroon
en van alles wat daar bij hoort.
Dit is handig om het een en ander terug te kunnen vinden maar ook gewoon leuk om nog eens door te bladeren.
de proefjes.

Daarna begonnen aan de sjaals zelf. De linker sjaal is ingeslagen met gemercericeerde katoen 16/2.
Een klein beetje glans, licht en prettig soepel.

Enkele stukjes hebben de kleuren echt naast elkaar liggen.
Dat is gewevven in de 'clasped weft' techniek met nog dunner garen (30/2), dan blijft het totale weefsel even dik. Of dun, net hoe je het wil zien.
Foto met aantekeningen voor in mijn projectmap.

Voor de tweede sjaal heb ik als inslag zijde gebruikt, dubbele draad 60/2. 
(de rechter sjaal op de foto boven)
Deze sjaal heeft iets meer glans en valt zoooooo soepel. Eigenlijk vind ik hem mooier.
Misschien is de linker (katoenen) sjaal meer voor alle dag en de rechter (met zijden inslag) meer voor
zon- en feestdagen.....?

Op deze twee foto's zie je ook een beetje de lichtere achterkant.

Als je de sjaal omslaat en geniet van het prachtige kleurenspel, of eigenlijk geniet degene die naar 
je kijkt daar vooral van. Maar jij weet van dat kleurenspel en dat geeft een heerlijk gevoel.

Ik heb eens horen zeggen;"Ik ben prachtig en doe daar nieteens moeite voor"....... nadat zij
een sjaal met zorg had omgeslagen.    :-)

De sjaals zijn te koop en kosten E89,00 (katoen)  en E99,00 (katoen en zijde)
Beide sjaals zijn ongeveer 39x172 cm.plus de franje.

Voor meer informatie stuur je gewoon even een berichtje.

Fijne dag allemaal.

Geen opmerkingen: