dinsdag 3 juli 2007

hardanger kleedje

Het middendeel en een stukje van de rechterkant van het kleedje wat nu op mijn 'toilettafel' ligt. Ik ben er toch blij mee. Het is dan ook ontzettend leuk om te doen. Het patroon is marker borduurwerk uit de handwerken zonder grenzen 4/98 Ik heb het iets veranderd om het wel mijn eigen kleedje te laten zijn. Dat niet alle 'werkjes' erin zitten heeft vooral te maken met het iets te dikke garen. Maar juist zoals het kleedje nu is ben ik content.

Inmiddels staat er een nieuw kleed in de startblokken (bijna) want mijn moeder wil een dekkleedje op haar salontafel en zaterdag wordt het patroon en de kleur gekozen. Dit is echt een verslavende techniek. In een oud tijdschrift over hardanger van mijn tante staan prachtige patroontjes mmmmmmmmmmmmmm, dat blad wil ik ook wel maar voorlopig mag ik het nog wel een jaartje lenen geloof ik. Misschien kom ik nog eens zover dat ik zelf ontwerpjes bedenk maar voorlopig ben ik al gelukkig met patroontjes.

Vandaag komen we weer met de spingroep bijeen en als het goed is hebben we weer een nieuwe deelneemster. Ook dat spinnen is leuk al moet ik zeggen dat het bij mij op een laag pitje staat. Maar toch ben ik gisteren avond begonnen met een nieuw project. Ik had nog 200 gram geverfde merino en twee kleurencombinaties met groen als hoofdkleur. Dat ben ik gaan spinnen met de bedoeling dat met een dunnen gekochte mohair draad te twijnen. Dan een omslagdoek breien of misschien de middenpanden van een jasje weven of...... Eerst het spinwerk maar eens afmaken.

De afgelopen week heb ik niet zo heel veel gedaan op handwerkgebied want mij allerliefste is namelijk 50 geworden en dat moest 's nachts om 12 uur gevierd worden natuurlijk. En ja hoor, er werd hartelijk getoeterd, gezongen en gefeest. Gelukkig duurt zo'n feestje op dit tijdstip hoogop twee uur dus om half drie lagen wij weer in ons bedje. Het vraagt enige organisatie vooraf. Een abraham in de tuin met een groot spandoek erbij. In de straat op lantaarnpalen en bomen de melding dat er getoeterd mag worden en dat alles regenbestendig. Maar het was leuk. Volgende week weer een klein feestje want dan is het mijn beurt, neeeeeeeee ik wordt nog geen 50 nee, gelukkig nog even wachten met dat theater.

Groetjes uit een vroeg Alkmaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

jammer dat de foto niet zo heel duidelijk is. maar het ziet er veelbelovend uit.
groet lizet.